Jak ugotować jajko na miękko?

Jajka są cennym źródłem pełnowartościowego białka, które zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, a te stanowią główny budulec naszego organizmu oraz są źródłem energii. Spożywając jajka wzbogacamy również nasz organizm o witaminy: A,E,D i K, oraz te z grupy B, a także o składniki mineralne: fosfor, potas, sód, wapno, żelazo, magnez i inne. W jajkach są również nienasycone kwasy tłuszczowe (te zdrowsze), w tym kwasy omega-3 i omega-6. Z powyższych powodów wynika, że jajka jeść warto, jednak nie można z nimi przesadzać. Przez długie lata mówiono, że jajka są niezdrowe ze względu na obecny w nich cholesterol oskarżany o powodowanie miażdżycy. Jednak najnowsze badania wskazują, że większy wpływ na ryzyko pojawienia się miażdżycy ma spożywanie nasyconych kwasów tłuszczowych. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca zjadanie do 10 jajek tygodniowo (w tym również jajka zawarte w ciastach, makaronach). W przypadku osób z chorobami układu krążenia zalecane jest jednak ograniczenie spożywania jajek do 2-3 na tydzień.
Jajka można spożywać na wiele różnych sposobów. Można je użyć jako składnik ciast, sałatek, jako dodatek do kanapek, bądź w postaci jajecznicy. Można je spożyć również w prostszej postaci po ugotowaniu.

Jak ugotować jajko na miękko?
Przygotowanie jajek na miękko nie jest specjalnie trudnym zadaniem. Wystarczy trzymać się kilku prostych wskazówek. Przed gotowaniem należy sprawić aby jajka miały temperaturę pokojową. Najlepiej wyjąć je nieco wcześniej z lodówki, a w przypadku pośpiechu ogrzać je na grzejniku lub pod ciepłą wodą. Ważne jest też aby jajka umyć aby pozbyć się z nich zabrudzeń i różnych drobnoustrojów. Tak przygotowane należy włożyć łyżką do garnka z gotującą się wodą. Garnek powinien być na tyle duży, by jajka mogły spocząć na dnie obok siebie. Przy wkładaniu warto też uważać by jajko nie pękło. Wylewające się przez pękniętą skorupkę białko nie będzie nadawało się do zjedzenia.
Czas gotowania jajka zależy od jego wielkości: Jajko w rozmiarze S (do 5 cm licząc od czubka do czubka) – 3,5 min., w rozmiarze M (około 6 cm) – 4,5 min., w rozmiarze L (około 7 cm) – 5,5 min.
Po ugotowaniu jajka należy nieco schłodzić najlepiej pod chłodną wodą, by zatrzymać proces gotowania. Po schłodzeniu jajka są gotowe do spożycia. Idealnie przygotowane jajko na miękko będzie płynne w środku, ale ze ściętym białkiem.

Jak ugotować jajko na twardo?
Żeby ugotować jajka na twardo należy poczynić podobne przygotowania jak w przypadku jajka na miękko. Też trzeba jajka wcześniej wyjąć z lodówki aby miały temperaturę pokojową, umyć je a następnie włożyć łyżką do garnka z gotującą się wodą. Należy również pamiętać o tym, by jajka spoczywały na dnie garnka obok siebie i aby przy wkładaniu jajek nie popękały im skorupki.
W porównaniu do jajek na miękko jedynie wydłużamy czas gotowania do około 8-10 minut. Po ugotowaniu w tym przypadku również jajka należy schłodzić najlepiej podstawiając je pod kran z chłodną wodą. Tak przygotowane jajka będą znakomicie służyć jako zdrowy posiłek dla każdego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *