Tak grawitacja zniekształca Ziemię

31.03.2011 17:40 GRAWITACJA, PLANETA, PRZYCIAGANIE, ZIEMIA
Tak grawitacja zniekształca Ziemię

Nie wszędzie przyciąganie jest takie samo.

Z punktu widzenia grawitacji Ziemia ma kształt... ziemniaka. Naukowcy opracowali wizualizację pola grawitacyjnego naszej planety. Posłużyły im do tego dane zebrane przez europejskiego satelitę GOCE.

Z tej perspektywy Ziemia jest nieregularnym, miejscami powgniatanym obiektem.

To natomiast oznacza, że odczuwane przez nas na powierzchni przyciąganie nie jest identyczne w każdym miejscu globu - pisze "Rzeczpospolita".

ZOBACZ MODEL ODWZOROWUJĄCY SIŁĘ ZIEMSKIEGO PRZYCIĄGANIA>>

W praktyce oznacza to, że "poziom morza" w różnych miejscach świata znacznie się od siebie różni.

Łódź cumująca u wybrzeży Europy będzie więc znajdowała się aż o 180 metrów "wyżej" niż statek na środku Oceanu Indyjskiego, mimo że każda z nich będzie usytuowana na poziomie morza - tłumacz dziennik.

Przyczyną tego zjawiska jest nierównomierne rozłożenie mas skalnych pod powierzchnią planety. W miejscach gdzie jest ich więcej i są gęstsze, istnieje też większe przyciąganie.

NAUKOWCY ZNALEŹLI DRUGĄ ZIEMIĘ>>

Wiedza o zróżnicowaniu siły ziemskiej grawitacji jest niezwykle cenna.

Dzięki niej klimatolodzy mogą lepiej poznać procesy odpowiadające poruszaniem się mas wody w oceanach. Sejsmolodzy mogą natomiast obserwować przesunięcia mas skalnych - zapewnia Reiner Rummel, były szef Head of the Institute for Astronomical and Physical Geodesy at the Technische Universität München.

Polacy nie chcą już pić tego piwa. Mają dość Polacy nie chcą już pić tego piwa. Mają dość

Komentarze

Religie-to-bzdury 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

Negowanie Ewolucji to ABERRACJA umysłowa.
Gość Tak teraz "uzdrowi "Polski Sejm.

Gość 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

Jeśli to prawda to przynajmniej w obszarze oceanów Ziemia nie byłaby okrągła tylko zagnieciona w miejscu większej grawitacji. Myślę, że to jest logiczne i nie wymaga wyjaśnień. Wyjaśnień wymaga raczej czemu tak nie jest....

Gość 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

ten wygląd "ziemniaka" to ma przy grawitacji, a to co widzimy z kosmosu naszą planetę jako kulę to co innego. Tam gdzie ma wgniecenia wychodzi na to, że jest tam słabsza grawitacja - wgnieć jedno jabłko w różnych miejscach to zobaczysz że będzie w niektórych miejscach miękkie, czyli jakby tak do naszego globu, mniejsza grawitacja w tych punktach, ale przy zachowaniu kształtu kuli
teiczer Ja się nadziwić nie mogę, że mi do 15 starczy pieniędzy...

Egzorcysta 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

Czyli wszystko jest OK. To by tłumaczyło fakt dlaczego skocznie narciarskie są budowane w Europie, gdzie grawitacja nie ściąga aż tak bardzo skoczków, a nie na przykład na Oceanie Indyjskim.
petyna Osobiście leciałem Enterm i tak. Załoga bardzo sympatyczna,ale samolot złom-siedzenia wysiedziałe,moje się lekko bujało,coś skrzypiało, balismy się podswiadomie całego lotu.Osobiście nigdy wiecej nie wsiądę do tak starego samolotu-miał chyba około ćwierć wieku.szkoda narażać życia!!!!

marccos 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

O tym, że ocean jest jak menisk wklęsły, uczyłem się już w 1965r. w LO na geografii. Tłumaczono to przyciąganiem przez kontynenty (tak jak brzegi szklanki lub probówki przyciągają wodę). To jednak nie wszystko, bo Księżyc mocno odkształca oceany (przypływy i odpływy) a Słońce (przy pomocy grawitacji Księżyca) odkształca powierzchnię Ziemi ok +- 1 metr na dobę. I jak tu uniknąć trzęsień, gdy cała planeta faluje, jak ściskana piłka tenisowa?

marccos 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

to ile ty masz lat? 60 ?

Gość 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

Dlaczego media i tzw. naukowy światek tak bardzo starają się ukryć przed wszystkimi fakt że nasza planeta rośnie?
Niezamożny Polki pokazują c**ę na widok grubego portfela, a mój prawie pusty, więc bedzie okazja poogladac sobie.

inżynier 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

e to już wiem skąd nazwa ziemia, od ziemniaka hehe jakie to proste
Gość A wyplaty podstawowej mnieli juz cztery lata temu np szef pogotowia 25tys zlotych a kopacz miala jeszcze wiecej ale dokladnie nie wiem ile ale premii juz wtedy mieli 10 tys zl miesiecznie a kopacz pewnie jeszcze wiecej ale nie widzialem ale mi mowil taki jeden nie zdradze nazwiska ze ma jeszcze wiecej. ja jestem ciekaw do jakiej sumy doszlo jak teraz konczyla kadencje minister zdrowia-dodam ze jak zaczynala miala z premia ponad 40 tys

Gość 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

i to jest odkrycie? heh na studiach inżynierskich np. geodezji inżynieryjnej uczą tego na 2 roku... p.s. btw, ziemia jest geoidą obrotową

Gość 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

Wiesz jaka jest różnica między powierzchnią płaszcza ziemi , nie pokrytą wodą i gazami ,a pokrytą ?? Czy to za trudne dla ciebie ??

Gość 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

gdyby taka byla grawitacja siedzial bym tera na ksiezycu
Gość ....wstyd.....nic dodac nic ujac....nasza szara rzeczywistosc.....wszystko schodzi na psy..........

Gość 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

Do cholery, to skąd jest tyle zdjęć satelitarnych Ziemi z jakiejś tam odległości, które nijak tego ziemniaka nie przypominają, lecz coś zbliżonego jednak do kuli? Co to było? Fotoszop? Oszustwa?
Gość kombinowanie jak zarobić na naturalnych zmianach klimatu, bo cykliczne zmiany klimatu to rzec całkowicie naturalna w przyrodzie. Ale ktoś kombinuje jak na tym zarobić. Wystarczy naiwnym wmówić zbiórke pieniedzy na ratowanie Ziemi (a choćby poprzez nałożone podatki na emisję CO2 dla firm - brakuje jeszcze podatku od każdego człowieka za wydychanie z płuc CO2 na ratowanie ziemi - haha).

Gość 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

Bo to nie jest w skali rzeczywistej!!!!!!!!!!!!!! Ludzie czy wy naprawde jestescie tak glupi?? Jak napisal ktos wczesniej: z wysokosci 200 km nie jestesmy w stanie zobaczyc roznicy 180m. Gdyby na tej animacji pokazano to zjawisko w rzeczywistej skali to nie byloby widac zadnych wypuklosci. Obraz jest celowo przeskalowany, zeby latwiej go bylo zrozumiec.

Gość 22.10.2012 16:13 Odpowiedz Zgłoś

Chyba nie zrozumiałeś, ta powgniatana kula ziemska to przedstwienie grawitacyjne, nikt nie uważa że Ziemia tak wygląda na prawdę, tylko że wygladałaby tak gdybys widział tylko pole grawitacyjne.
Strona 2 z 3 1 2 3
Strzeż się Europo! Oto cała prawda o Państwie Islamskim 7 Strzeż się Europo! Oto cała prawda o Państwie Islamskim 6 godzin temu
Tego teraz najbardziej boją się Polacy. To nie wojny i choroby 7 Tego teraz najbardziej boją się Polacy. To nie wojny i choroby 8 godzin temu
Sponsorowane
Tak wygląda praca dla Facebooka. Zobaczcie główną siedzibę giganta Tak wygląda praca dla Facebooka. Zobaczcie główną siedzibę giganta Żyć nie umierać. Praca w takich warunkach musi być przyjemna.
Myślisz, że umiesz imprezować? Zobacz, jak robią to mistrzowie! Myślisz, że umiesz imprezować? Zobacz, jak robią to mistrzowie! O tym, że Wyspiarze umieją się dobrze, głośno i z fantazją zabawić, wiedzą chyba wszyscy. Na własnej skórze...