Jeżeli oczekujemy po rowerze czegoś więcej, niż tylko przyjemnej przejażdżki po okolicy, skierujemy nasze zainteresowania na rowery wyczynowe. Który z nich będzie dla nas najlepszy? Podpowiadamy w pięciu wskazówkach.
Rowery wyczynowe kojarzą się nam przede wszystkim z jazdą po górach i ekstremalnie trudnymi warunkami. Prawda jest jednak taka, że do tego grona zalicza się wszystkie typy rowerów, które służą do pokonywania barier. Dlatego rowerem wyczynowym będzie zarówno BMX, downhill, a także rower szosowy bądź torowy.
Gdzie chcesz jeździć?
To pierwsza wskazówka, która pozwala nam zawęzić zakres poszukiwań nowego roweru. Jeżeli interesuje nas szybka jazda szosowa czy nawet torowa, powinniśmy poszukać szczegółowych informacji na temat szosówek. Większość utożsamia jednak rowery wyczynowe z jazdą po bezdrożach lub ekwilibristycznymi trikami. Zatem zawężając obszar poszukiwań, mamy do wyboru następujące typy:
- Rower przełajowy,
- Rower crosscountry,
- Rower downhill,
- Rower MTB (górski),
- Rower BMX.
Każdy z tych rowerów znajdziemy w profesjonalnych sklepach online, takich jak multibike.pl, gdzie wypatrzymy zarówno nowe modele, jak i używane rowery.
Po szosie w deszcz i śnieg
Dla początkujących polecamy rower przełajowy. To dobry sposób na zaznajomienie się z jazdą przełajową, bez równego asfaltu i wyznaczonej ścieżki rowerowej. Opony w tym modelu są dość cienkie, dlatego często bywają nazywane „szosówkami na zimę”. Konstrukcja jest podobna do klasycznego roweru szosowego, jednak przy złych warunkach pogodowych, na przełajówce będziemy czuć się znacznie pewniej. Czy na takim rowerze wjedziemy wszędzie? Zdecydowanie nie a próby skoków mogą skończyć się poważną awarią.
Wyjazd w lekki teren i na prawdziwe wertepy
Więcej można zdziałać na crosscountry. To uniwersalny rower wyczynowy, który sprawdzi się zarówno w czasie niezbyt wymagającego wyjazdu za miasto, jak i podczas trasy poza utwardzoną drogą. Konstrukcją rowery crosscountry są bardzo zbliżone do popularnych górali, jednak większy nacisk położony jest na komfort użytkownika. Ważnym elementem są amortyzatory przednie, które pochłaniają wstrząsy. Crosscountry należą też do najlżejszych rowerów wyczynowych, dzięki czemu łatwo zapakować je na bagażnik samochodowy. Minusem jest sztywne tylne zawieszenie, co przy bardziej agresywnej jeździe odczuje nasz kręgosłup.
Jeżeli mieszkamy z dala od gładkich, miejskich ulic, albo lubimy zapuszczać się tam, gdzie żaden jednoślad dotąd nie zabrnął, nasze poszukiwania powinny skupić się wokół roweru MTB. Pełna amortyzacja zapewni nam wygodne pokonywanie nawet zupełnych bezdroży, a szerokie, profilowane opony nie ześlizgną się z kocich łbów ani ubłoconej ścieżki. Górski rower warto też zabrać w jego naturalne środowisko, czyli na trudny teren, gdzie nie brakuje podjazdów i długich zjazdów, za to ze świecą można szukać asfaltu. Górale polecamy też turystycznym odkrywcom.
Ostry zjazd
Rowery wyczynowe downhill to specjalistyczny sprzęt dla fanów szybkiej jazdy po bezdrożach. Są zaprojektowane po to, żeby dostarczyć nam jak najwięcej emocji przy zachowaniu bezpieczeństwa i wygody. Downhill to również bardzo wytrzymałe rowery, którym niestraszne są skoki czy wyboiste podłoże. Najczęściej tego typu sprzęt wyposażony jest w pełną amortyzację, zatem ani zeskoki z dużej wysokości, ani jazda po dziurach i wybojach nie powinny zbytnio nas zmęczyć ani nadwyrężyć mięśni. Większa stabilność okupiona jest masą. Rowery downhill są ciężkie, jednak w zamian zapewnią niezapomniane wrażenia.
Miejskie szaleństwo i nie tylko
Utarło się, że BMX to rower miejski, który umożliwia skoki z betonowych krawężników. Jednak na BMX skutecznie można zapuścić się w las, aczkolwiek bardziej w celu ćwiczenia trików niż dynamicznych zjazdów. Najważniejsze przy tego typu rowerach wyczynowych są hamulce. W zależności od tego, co dokładnie planujemy robić z naszym BMX, wybieramy pomiędzy wyjątkowo skutecznymi zaciskami lub modelami, które bardziej spowalniają, niż zatrzymują. Te przydadzą się do rowerowych ewolucji. Bez względu na to, gdzie się wybieramy, na BMX zawsze wsiadamy w ochraniaczach. Z racji tego, że to bardzo wymagający sprzęt, na początku z pewnością nauka będzie bolesna. Oby jak najmniej.