Dzięki gotowym zestawom do konwersji tradycyjnych rowerów na elektryczne stworzenie jednośladu z dodatkowym napędem, który będzie wspierał siłę mięśni i tym samym ułatwiał jazdę, jest stosunkowo proste i dość tanie. W składzie większości takich zestawów nie znajdziemy jednak dedykowanego akumulatora. Baterię trzeba zwykle dokupić osobno i samodzielnie zainstalować. Najpopularniejsze baterie do rowerów elektrycznych to tzw. modele bidonowe. Jak się je poprawnie instaluje?
Co to są akumulatory bidonowe?
Napęd elektryczny wymaga własnego źródła zasilania, a w związku z tym, że silniki elektryczne instalowane w piastach rowerów (rzadziej w mechanizmie korbowym) mają dość dużą moc, potrzebują wydajnego źródła prądu. Współczesne baterie do rowerów elektrycznych to przede wszystkim baterie litowo-jonowe, czyli podobne do tych, jakie zasilają wiele współczesnych smartfonów, hulajnóg elektrycznych i elektrycznych samochodów. Ze względu na specyficzną konstrukcję roweru, taki akumulator nie może być jednak płaski, bo to zwyczajnie utrudniłoby jego montaż. Właśnie dlatego najpopularniejszą formą rowerowych baterii do elektryków są tzw. modele bidonowe, czyli akumulatory w futerale przypominającym rowerowy bidon, zwykle instalowane również w miejscu przeznaczonym na ten przedmiot, czyli na ramie roweru.
Prawidłowy montaż baterii bidonowej
Pomijając kwestie związane z podłączeniem napędu, a dokładniej rzecz biorąc sterownika elektronicznego do baterii w rowerze elektrycznym, sam akumulator w wodoszczelnej obudowie najczęściej instalowany jest na ramie roweru. W zależności od konstrukcji jednośladu taką baterię można przytwierdzić albo do dolnej, masywniejszej poprzeczki, albo umieścić ją na poprzeczce górnej (rozwiązanie stosowane w męskich rowerach MTB, trekkingowych i wielu innych). Co warte podkreślenia, bidonowe baterie do rowerów elektrycznych zawsze staramy się instalować nad poprzeczką. Unikamy instalacji do góry nogami. Dzięki zainstalowaniu akumulatora nad poprzeczką jest on mniej narażony na uszkodzenia i co równie ważne, zyskujemy do niego wygodniejszy dostęp.
W większości przypadków wraz z bidonową baterią do roweru elektrycznego otrzymujemy również ładowarkę oraz zestaw montażowy. Najlepiej wybrać model baterii w obudowie zamykanej na kluczyk. Dzięki temu parkując rower na dużej, możemy zabrać baterię ze sobą, a później nie tracimy czasu na jej żmudny montaż. Mocujemy ponownie w bidonie, zamykamy obudowę i odjeżdżamy. To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu minimalizujemy ryzyko kradzieży jednego z najdroższych elementów roweru elektrycznego.