Dla każdego człowieka wiedza, którą posiada jest jednym z najbardziej rzutujących na przyszłość elementów. Nauka jest z nami od pierwszych chwil na świecie i zdobywamy ją aż do naszych ostatnich dni. Każdy ma jednak swoją metodę nauki lub też bazuje na metodach opisanych przez specjalistów badających tą dziedzinę. Zatem jak się uczyć efektywnie i szybko?
Metody szybkiego uczenia się bazują na podstawowych mechanizmach fizjologicznych, emocjonalnych i psychicznych człowieka, które w trakcie dnia ulegają naturalnym zmianom. Najważniejszym z elementów przy chęci nauczenia się czegoś nowego jest niewątpliwie nastawienie i indywidualne podejście do sprawy. Nastawienie pozytywne samo z siebie daje dużo lepsze rezultaty przyswajania wiedzy niż zdobywanie jej przy nastawieniu negatywnym. Przykładem na potwierdzenie tej teorii są znienawidzone w szkole przedmioty. Na pewno każdy z nas posiadał przedmiot, którego nie lubił. Prawdopodobnie odbijało się to wtedy na słabych ocenach, które pochodziły właśnie z negatywnego nastawienia. Sama myśl o nauce na lekcję tego przedmiotu stawała się dla niektórych paraliżująca, co sprawiało, że w czasie nauki myśli dryfowały w całkiem innych okolicach, niekoniecznie tych naukowych. Mózg automatycznie odsuwał od siebie znienawidzony temat.
Dla niektórych osób pomocnym czynnikiem do szybszego przyswajania wiedzy jest odpowiednio dobrana muzyka. Muzyka działa na różne ośrodki w mózgu człowieka i umożliwia pobudzenie tych właściwych. Naukowcy już jakiś czas temu potwierdzili, że nauka podczas słuchania muzyki klasycznej, która zawiera elementy smyczkowe lub słychać w niej nawet samo pianino, doprowadza do lepszego przetwarzania informacji oraz do szybszego zapamiętywania. Zależne jest to jednak od osoby, która ma za zadanie przyswoić wiedzę, ponieważ istnieją również takie, którym muzyka zwyczajnie przeszkadza i nie pozwala się skupić.
Kolejną metodą szybkiego uczenia się jest powtarzanie na głos. Mówienie do siebie dla części społeczeństwa może być dziwne lub może być nawet podstawą do powstania choroby psychicznej. Nie należy jednak w ten sposób do tego podchodzić, ponieważ powtarzanie na głos pozwala na przyswojenie informacji przez mózg aż trzykrotnie. Pierwszy raz odbywa się przy pomyśleniu czy przeczytaniu o danej informacji. Drugi poprzez wypowiedzenie danej frazy, a trzeci dzięki dotarciu jej kolejno do mózgu poprzez ośrodek słuchowy. Osoby będące „słuchowcami” tym bardziej z sukcesem mogą stosować tą metodę.
Nauka jest dla każdego człowieka sprawą indywidualną i niestety nie istnieją pewne i solidne metody jej przyswajania. Wszystko zależy od pojedynczych elementów naszych osobowości i indywidualnych predyspozycji. To jak się uczyć jest kwestią umowną i nie powinno być przez nikogo poddawane w wątpliwość. Stymulacja odpowiednich ośrodków mózgu może efektywnie wpłynąć na jakość naszej nauki, jednak nie wszystkim daje odpowiednie efekty. Należy więc samodzielnie określić co działa na nas najlepiej i co mieści się w obrębie naszych zainteresowań.