Temat oświetlenia rowerowego najczęściej poruszany jest jesienią. W praktyce jednak odpowiednie latarki są potrzebne także w okresie wiosenno-letnim, gdy pogoda zachęca do dłuższych wyjazdów – które czasem kończą się po zmroku. Dlatego też warto wyposażyć się w dobre lampki rowerowe i mieć je w pogotowiu przez cały rok. A jak wybrać najlepsze rozwiązanie?
Oświetlenie rowerowe – czy w ogóle potrzebne?
Świadomość rowerzystów w kwestii zasad dotyczących użycia lampek przednich i tylnych jest z roku na rok większa. Niestety jednak w dalszym ciągu zdarzają się osoby, które to zagadnienie bagatelizują lub też nie do końca wiedzą, jakie źródła światła należy montować. Z pewnością więc warto przypominać, że lampki rowerowe są ważne z co najmniej dwóch powodów:
-
Po pierwsze – są one wymaganym przez przepisy wyposażeniem roweru i muszą być używane podczas jazdy nocą lub w warunkach ograniczonej widoczności. Za brak oświetlenia można więc po prostu dostać mandat.
-
Po drugie – ich użycie jest niezbędne dla zapewnienia sobie podstawowego bezpieczeństwa podczas jazdy. Latarki mają na celu poprawić widoczność rowerzysty na drodze, a także oświetlać przestrzeń przed rowerem, by chronić przed przypadkowym najechaniem na dowolną przeszkodę.
Czy wiec lampy rowerowe przednie i tylne należy kupować? Jak najbardziej tak! Warto jednak pamiętać, że nie każde źródło światła można zamontować na swój jednoślad.
Jakie minimalne wymagania muszą spełniać latarki do roweru?
Bardzo ważnym tematem związanym z oświetleniem jest też kwestia wymagań, jakie muszą spełniać latarki. Podstawową kwestią jest w tym przypadku kolor światła, które powinno być białe lub żółte w przypadku źródła umieszczanego z przodu, lub czerwone dla diody umieszczonej z tyłu. Co jednak godne podkreślenia, oba urządzenia nie muszą generować ciągłego światła – mogą także migać. W przypadku lampki na bagażnik bywa to nawet korzystniejsze, gdyż bardziej przyciąga wzrok. Ważną kwestią jest też sposób mocowania. Zgodnie z przepisami, akcesoria rowerowe służące do oświetlenia powinny być w trakcie użycia przymocowane na stałe na wysokości od 20 do 150 centymetrów ponad jezdnię. W praktyce oznacza to, że nie ma możliwości zastosowania zwykłych latarek ręcznych czy montowanych do głowy czołówek. Rozwiązanie takie jest zresztą bardzo niebezpieczne i może prowadzić do wypadków – chociażby z powodu pomylenia kierunku ruchu roweru czy też rozproszenia uwagi związanego z trzymaniem źródła światłą w dłoni.
Jaka lampka rowerowa LED będzie najlepszym rozwiązaniem?
Czy jednak sama wiedza o tym, jakie podstawowe cechy powinny posiadać latarki rowerowe, wystarczy do wyboru najlepszego produktu? Niestety niekoniecznie! Obecnie na rynku znaleźć można bardzo wiele modeli oświetlenia, sprzedawanych zarówno oddzielnie – przednie i tylne, jak i w całych kompletach. Większość z nich wykorzystuje obecnie diody LED oraz zasilanie z baterii lub akumulatorów. Rozwiązania tego typu pozwalają na uzyskanie zdecydowanie lepszych parametrów, względem klasycznych źródeł światła, choć należy w tym przypadku pamiętać o ich regularnym doładowywaniu lub też posiadaniu przy sobie baterii na zmianę. Zastanawiając się nad zakupem, dobrze jest zawsze porównać też konkretne cechy kupowanego sprzętu. Szczególnie ważne są takie kwestie jak np.
-
Poziom zabezpieczenia przed wodą i pyłem (klasa IP).
-
Jakość wykonania latarki.
-
Sposób mocowania i łatwość montaży i demontażu.
-
Moc i jasność.
-
Łatwość obsługi.
Wszystkie one wpływają na ostateczną ocenę danego modelu lampki rowerowej i co więcej, pominięcie niektórych z nich może być brzemienne w skutkach. Przykładowo kiepsko wykonana i niezabezpieczona przed wodą latarka prawdopodobnie zepsuje się już po pierwszej jeździe w deszczu, a krzywdę jej wyrządzić może nawet wysoka wilgotność.
Z całą pewnością dobre oświetlenie rowerowe to „inwestycja na lata”, gdyż markowy sprzęt tego typu z pewnością będzie służył przez dobre kilka sezonów. Dlatego też na pewno warto mądrze wybrać lampki dla siebie i zwracać uwagę przede wszystkim na parametry, a nie tylko na cenę!